چگونه هزینه ها را در یک شرکت پخش کنترل کنیم ؟

یکی از شغلهایی که برخی به آن به عنوان یه شغل پر درآمد و راحت نگاه می کنند شرکتهای پخش و توزیعی از نوع مویرگی است. به طور معمول، کار با اجاره یک دفتر فروش، یک انبار، چند خودرو و همینطور استخدام چند بازاریاب و اقدام به تهیه کالا از شرکتهای تولیدی، شروع می شود و گاهاً طی۶ ماه خواسته یا ناخواسته، دانسته یا ندانسته سرمایه از کف می رود و چند تامین کننده نیز دچار زیان می شوند. متاسفانه این واقعیت امروز شرکتهای پخش کوچک محلی تازه تاسیس است.
به صورت کلی شرکتهای پخش معمولاً در یک دوره 6 ماه تا ۱ ساله از لحاظ درآمدی و سوددهی منفی هستند و به قول قدیمی ها دخلشان با خرجشان هم‌خوانی ندارد و بعد از سپری شدن این مدت، به نقطه سر به سر می‌رسند. شرکتهایی که حداقل ۲ سال از عمرشان می گذرد در حاشیه امنیت بیشتری قرار می گیرند و می‌توانند درآمد زا باشند.
اگر شرکت پخش نوپایی هستید و می خواهید بدانید حد معمول و استاندارد هزینه های توزیع چه قدر است با ما همراه باشید.

چگونه هزینه ها را در یک شرکت پخش کنترل کنیم ؟

در ابتدای راه، هزینه های شما می تواند به 14-15 درصد برسد، درصدی که خارج از نُرم است. به صورت کلی هزینه های شرکت پخش می بایست بین 7 تا ۱۰ درصد باشد، برخی هم آن را در سطح 9 درصد درست می دانند.
این هزینه ها شامل:
– هزینه حقوق و مزایای نیروهای فروش بین ۱.۵ تا ۳درصد(بستگی به برندهای موجود در سبد کالایی و … )
– هزینه ناوگان توزیع بین ۲ تا ۳ درصد
– هزینه های ستادی و اداری ۱ الی 2 درصد
و سایر هزینه ها از جمله انبار هم ۱ درصد می باشد.

همانطور که گفتیم شما می بایست هزینه 14-15 درصدی را کنترل کرده به مرور کاهش داده و به 7 الی 10 درصد نزدیک نمایید. در اینجا چند روش برای کاهش هزینه‌ها برمی‌شماریم:

1. سعی کنید در حد امکان تمام فروشنده ها بتوانند یک منطقه را به صورت متمرکز پوشش دهند و مسیرهای وزیت آنها دارای پراکندگی نباشد، مسیربندی اصولی منجر به تور ویزیت درست و در نتیجه این دو منجر به مسیر توزیعی و تور توزیع درست موزعین می شود و هزینه های توزیع کاهش می یابد.
2. قبل از افزودن کالایی به سبد در مورد آن تحقیق کامل کنید و از پذیرش کالاهای کند فروش امتناع نمایید. همچنین محصولاتی که خیلی کندرو هستد را با دریافت گزارشات فروش، به سرعت شناسایی نمایید تا هزینه‌های انبار داری و هدر رفت محصولات کاهش یابد.
3. نیروهای اموزش دیده ۳۰ درصد بیشتر کارایی نسبت به نیروی آموزش ندیده دارند. پس برای آموزش اصولی و حرف‌ای فروشندگاه هزینه کنید تا درآمد کل افزایش و هزینه کل کاهش یابد.
4. استفاده بهینه از ساعات کاری پرسنل ستادی و تفویض مسولیت های درست به ایشان را مورد توجه قراردهید تا کارایی ایشان اضافه شده و بر کاهش هزینه کل موثر باشند
5. فایفو و لایفو کردن انبار به معنای چیدمان صحیح کالاها بر اساس تاریخ ورود به انبار و تاریخ فساد به گونه‌ای که کالاهای با تاریخهای قدیمی زودتر خارج بشوند را مورد تاکید قرار دهید.
6. به صورت روزانه برگشت از فروش و برگشت از توزیع را مورد بررسی قرار دهید و ضمن علت یابی ، درصورت امکان ارسال سریع مجدد کالا را در دستور کار قرار دهید تا فروش از دست رفته کمتری را تجربه کنید.
7. آموزش چیدمان محصولات به نیروهای فروش ، به بهتر دیده شدن کالا کمک می نماید و دوره گردش کالا در شلف یا یخچال خرده فروش کاهش یافته و سرعت خروج آن افزایش می یابد.
8. کم کردن فروشهای غیر نقدی و به جریان انداختن نقدینگی با پرداخت تخفیفات منطقی بیشتر، می تواند سرمایه در گردش شما را اضافه نماید.
9. نگه داشتن یک مشتری قدیمی به مراتب کم هزینه تر از ایجاد یک مشتری جدید است.
10. استفاده از جداول انگیزشی و روانشناسی فروش برای فروش بیشتر، از بهترین راه‌های افزایش فروش و کم‌کردن هزینه‌هاست، در پرداخت آن خسّت به خرج ندهید.

شما چه راه حل بهتری می‌شناسید؟ با ما و مخاطبین صفحات دیدوان و آناتومی بازار به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید