چگونه مدیر بهتری باشیم؟

مدیر بودن می تواند چالش برانگیز باشد. این امر مستلزم دانستن چگونگی همسو کردن افراد و منابع برای دستیابی به اهداف، هدایت تصمیمات پیچیده و ارائه بازخورد است.
نظرسنجی اخیر گالوپ نشان داد که 70 درصد تمایل به مشارکت یا عدم مشارکت یک تیم به نوع مدیریت مدیربستگی دارد . پس اگر می خواهید جایگاه خود را به عنوان مدیر، بهبود دهید و به تمامی پتانسیل مدیریتی خود دست یابید، هفت نکته زیر می تواند به شما کمک می کند تا در نقش خود اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید و مؤثرتر شوید.

چگونه مدیر بهتری باشیم:

1. رویکرد تصمیم گیری خود را اصلاح کنید
چگونگی قضاوت و تصمیم گیری یک مدیر بسیار مهم است. کارشناسان بر نتایج انتخاب های خود تمرکز هستند اما شما به عنوان یک مدیرباید بر روی فرآیندهای مسیر حرکت متمرکز شوید.
پروفسور دیوید گاروین، پروفسور مدرسه بازرگانی هاروارد، خاطرنشان می کند که یک فرآیند تصمیم گیری خوب از سه عنصر تشکیل شده است:

• کیفیت تصمیم: تجزیه و تحلیل عمیق یک مشکل و مقایسه گزینه های مختلف با هم
• قابلیت اجرای تصمیمات: استقبال تیم شما از تصمیمات، احتمال اینکه آن‌ها به خوبی اجرا شود، را افزایش دهد.
• به موقع بودن: تصمیمات بایستی در زمان مناسب اجرا شنود (نه خیلی زود و نه خیلی دیر)
با سه معیار فوق، می توانید نحوه رسیدگی به چالش ها در محل کار را اصلاح کنید و پُلی برای هدایت تیم خود به سمت موفقیت بسازید.

2. اهداف و موارد قابل تحویل را شفاف کنید.
طبق تحقیقات گوگل، یکی از رفتارهای برتر مدیران بزرگ، داشتن چشم‌انداز،هدف و استراتژی واضح برای تیم‌هایشان است. تعیین اهداف نه تنها می تواند یک نقشه راه برای کارهایی که باید انجام شود باشد، بلکه انگیزه کارکنان را نیز افزایش می دهد. ضروری است که اهداف به خوبی تعریف شده و با مجموعه ای از قابل تحویل ها – وظایف کوچک و قابل اجرا – مرتبط باشد تا کارکنان دید واضحی از نحوه ارتباط مشارکت های فردی آنها با نتایج سازمانی بزرگتر داشته باشند.
پس از تعیین اهداف و قابل تحویل ها، تکرار آنها در هر فرصتی برای نظارت بر پیشرفت و اطمینان از اینکه پروژه ها در مسیر خود قرار دارند، ضروری است.
با پیوند دادن فعالیتهای تیم خود به اهداف استراتژیک بزرگ‌تر، می‌توانید حس هدف مشترکی را در بین کارمندان خود ایجاد کنید، همچنین به آنها کمک کنید تا «چرایی» پسِ تلاش‌هایشان را درک کنند و عملکردشان را بهبود بخشند.

3. وظایف را به اعضای مناسب تیم واگذار کنید
مدیریت؛ انجام کارها با دیگران و از طریق ایشان است. کارهای عظیمی که برای اجرای پروژه ها و طرح ها نیاز است انجام شود، نباید بر دوش یک نفر بیفتد. به عنوان یک مدیر، وظیفه شما است که وظایف را به گونه ای به اعضای تیم واگذا کنید که بتوانند از نقاط قوت خود استفاده کنند.
واگذاری وظایف به افراد مناسب، کاری کلیدی است. اطمینان حاصل کنید که کسانی که به آنها تفویض می کنید منابع، مجموعه مهارت و توانایی لازم برای تکمیل کار محول شده را داشته باشند و برای پاسخ به سوالات و ارائه پشتیبانی در طول مسیر در دسترس باشند.
تبدیل شدن به یک مدیر بهتر مستلزم ایجاد حس اعتماد در تیم، تعیین چگونگی استفاده از استعدادهای هر فرد برای ارائه کار به موقع و با بودجه مناسب و مقاومت در برابر میل به مدیریت خرد است.

4. کارکنان خود را درگیر نگه دارید
مشارکت کارکنان برای موفقیت بلندمدت و سودآوری هر کسب و کاری بسیار مهم است. مدیران کارآمد می‌توانند در موفقیت کارمندان خود سهیم باشند و در ایشان انگیزه ایجاد کنند و در نهایت رضایت کارکنان را افزایش داده و بر سطح بهره‌وری تأثیر مثبت بگذارند.
برای تقویت مشارکت کارکنان، مهم است که اجازه دهید صدای آنها شنیده شود. از اعضای تیم خود در مورد هر تصمیم مهمی که می گیرید نظربخواهید.

5. بازخورد بدهید و دریافت کنید
بسیاری از کارشناسان به دلیل ترس از آسیب رساندن به احساسات یا آسیب رساندن به یک رابطه کاری، از صادق بودن و انتقادپذیر بودن در مکالمات اجتناب می کنند. اما شما مدیر هستید. دانستن اینکه چگونه به طور موثر بازخورد دریافت کنید و بازخورد بدهید برای توسعه تیم شما و خودتان بسیار مهم است.
به جای منتظر ماندن برای دوره های بازبینی رسمی و یا نتایج ارزیابی عملکرد ماهیانه و ..، ارائه بازخورد منظم و غیررسمی به کارمندان خود را به یک عادت تبدیل کنید. هنگام ارائه بازخورد، مطمئن شوید که نظرات شما منحصر به فرد و البته قابل اجرا هستند. فقط گفتن مستقیم عباراتی مثل “کارتو خوب انجام داده‌ای” کافی نیست – باید به نقاطی که در آن‌ها برتری داشته اند، و جایی که کوتاهی کرده اند، توجه کنید تا به رشد آنها کمک کنید.
علاوه بر بازخورد دادن به اعضای تیم خود، باید برای شنیدن نظرات در مورد عملکرد خودتان نیز آماده باشید. یک همکار قابل اعتماد پیدا کنید که در مورد نقاط قوت و ضعف شما مستقیماً با شما صحبت کند. مهم است که با ذهنی باز به ایده های آنها گوش دهید و از آنها بخواهید موارد خاصی را که در آنها رفتار مدیریتی خوب و بدی از خود نشان داده اید، یادداشت کنند. با این بینش، می توانید یک برنامه اقدام شخصی برای بهبود ایجاد کنید.
از طریق ارائه و دریافت بازخورد مداوم، شما و اعضای تیمتان می‌توانید به رشد و ایجاد یک رابطه کاری عمیق‌تر به یکدیگر کمک کنید.

6. زمان برای تأمل در نظر بگیرید
یادگیری از تجربیات گذشته، بخشی اساسی برای تبدیل شدن به یک مدیر توانمند است. در حالی که بسیاری از درس های ارزشمند را می توان در زمان واقعی آموخت، اما از طریق تأمل آگاهانه در تجربیات گذشته نیز می توان موفقیت ها و شکست ها را عمیق تر بررسی کرد.
سرهنگ پل ریس، که مدیر سابق مرکز آموزش ارتش است، می‌گوید: «شما باید برای تأمل در مورد آنچه که به تازگی تجربه کرده‌اید، وقت بگذارید. اگر این کار را نکنید، و از یک رویداد به رویداد بعدی می روید و فرصتی برای قضاوت در مورد اینکه چه چیزی درست و چه چیزی اشتباه بوده است، نخواهید داشت.
بازتاب دادن و بازتاب گرفتن را می توان در هر دو سطح شخصی و سازمانی اجرا کرد. برای در نظر گرفتن عملکرد خود، زمانی هفتگی را برنامه ریزی کنید تا به اهدافی که در هفته قبل برای دستیابی به آن ها تعیین کرده اید نگاه کنید و پیشرفت خود را تجزیه و تحلیل کنید. فرآیند بررسی خود، می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید کجا اشتباه کرده‌اید و ببینید که چگونه تصمیم‌های خاصی منجر به پیروزی در کسب‌وکار شده‌اند و به شما کمک می‌کند یک برنامه درست برای آینده نزدیک ترسیم کنید.
هنگام بررسی تلاش‌های تیمی، مدت کوتاهی پس از انجام یک فعالیت، زمانی را برای تأمل در نظر بگیرید و بحث‌های مودبانه و صادقانه را تشویق کنید. مکالمه را به افراد خاصی محدود نکنید – همه اعضای تیم خود را تشویق کنید تا مشارکت کنند و به دنبال شناسایی راه‌هایی باشید که باید ادامه یابند یا برای پروژه های آینده استفاده شوند.
از طریق ایجاد دوره های منظم تأمل و بررسی، شما و تیمتان می توانید یاد بگیرید که چگونه اقدامات اصلاحی انجام دهید و کارآمدتر عمل کنید.

7. در یک برنامه آموزشی مدیریت سرمایه گذاری کنید
چه برای دو روزو چه به مدت بیست سال مدیر بوده باشید، یک دوره آموزشی مدیریت می تواند آموزش عملی لازم را برای تبدیل شدن به بهترین مدیر در اختیار شما قرار دهد.
یک دوره آموزشی مدیریت می تواند شما را به درک چارچوب های رهبری مجهز کند و مهارت های ارتباطی و تصمیم گیری شما را بهبود بخشد. همچنین می تواند به شما کمک کند تا مدیر داده محوری باشید و از تجزیه و تحلیل تجاری برای هدایت استراتژی مدیرتی خود استفاده کنید.

8. رویکرد مدیریتی خود را ارتقا دهید
تبدیل شدن به یک مدیر بهتر، تمرینی برای رشد شخصی و حرفه ای است. از طریق یادگیری نحوه شکل دادن به فرآیندهای سازمانی به نفع خود، می توانید ابزارهای مورد نیاز را برای نشان دادن بهترین ها در خود و دیگران ایجاد کنید و به پیشرفت شرکت خود کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید